onsdag 1 oktober 2014

Uppdrag uppdrag och lite mer uppdrag

1.
Eftersom alla galleri var stängda på måndagar så stod jag och Jenny utanför galleriet istället och det kändes lite som att tavlorna var fängslade och inte fick komma ut, och varför är inte gallerikonst tillgängligt alla dagar. Efter detta gick vi till NK och jag personligen hatar parfymavdelningarna eftersom det är som att gå in i ett vaniljplantage. En "stark" doft helt enkelt så tolkade jag den avdelningen.

2.
När vi stod utanför galleriet så var det en vägarbete just bakom oss och det gick en man med en lastvagn och jag fick lite känslan av att vara inne i en fabrik.




3.1


Cliché Warhol Style - Le-Girafe-Noir, deviantart

Denna bilden känns väldigt kliché eftersom det är ännu en av alla miljoner olika versioner av Andy Warhols tavlor. Det är väldigt lite nyskapande i tavlan även om den är originell i val av motiv i rutorna så är själva idén väldigt utvattnad. Jag tror få personer blir imponerade när det ser sådana här Warhol-kopior också just på grund av att det finns så många. Till och med detta konstverket har ordet kliché i sin titel. Om man använder Photo Booth på en Mac så finns det en effekt där man tar en Warhol-style bild, då känns detta allt annat än nyskapande.

3.2

Self portrait with the devil playing fiddle - Arnold Böcklin
Jag gillar verkligen detta självporträttet av Arnold Böcklin, där djävulen spelar fiol bakom axeln på han. Det finns många symboliska egenskaper i bilden. Som att det alltid sitter en djävul på vår axel som vill att vi ska skapa hyfs och oreda och att döden är alltid närvarande. Blicken han har målat på sig själv tycker jag pendlar lite mellan att han är antigen rädd för djävulen eller att han inte är det. Vet inte hur han har lyckats få till den blicken men det känns som han pendlar mellan det två stadierna. 

3.3 

Yellow - Nathan Sawaya
Detta konstverk är gjort av Nathan Sawaya och består endast av gula legobitar. Det som känns innovativ är att han tar något som jag lekte mycket med som barn och med legot skapar en väldigt kraftfull känsla utifrån vad som egentligen är en barnleksak. Det tycker jag har samtidskonstens idéer för man tar något vardagligt föremål och sedan skapar något utöver det vanliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar